Vene laevad vahetavad Vene lipud ümber.
Merendusriskiga tegeleva konsultatsioonifirma Windward AI andmetel loobus tänavu märtsis Venemaa lipust ebaharilikult suur hulk laevu ja registreeriti ümber selliste riikide jaoks nagu Marshalli saared ja St. Kitts.
Kokku vahetas märtsikuu jooksul oma Venemaa lipu mõne muu vastu 18 laeva. Windwardi andmed näitasid, et see on enam kui kolm korda suurem hulk kui tavaline määr 5,8. Viis laeva on otseselt seotud Venemaa omanikega.
Taktika – kuigi seaduslik – võib lubada ettevõtetel varjata oma sidemeid Venemaa režiimiga ja “petta võimu”, et sanktsioonidest kõrvale hiilida, ütles Windward oma igakuises aruandes.
Laevanduses tähistab laeva lipp riiki, kus see on registreeritud ja millel on laeva üle jurisdiktsioon. Tegelikult on enamikul juhtudel laeva lipp erineva kodakondsusega sellest ettevõttest, kellele laev tegelikult kuulub. BBC andmetel on umbes kolmveerand laevadest registreeritud mõnes riigis, mis ei ole nende omanik.
Märtsis Marshalli Saarte Vabariigis (RMI) registreeritud 11 Venemaa lipu all sõitnud laeva olid Araabia Ühendemiraatide valitsusele kuulunud varustuslaevad, mis kauplesid Kaspia merel, ütles Marshalli Saarte laevaregistri pressiesindaja Insiderile.
“Nende laevade lepingud tühistati märtsi alguses ja toodi tagasi RMI lipu alla, nagu sellistel puhkudel tavaks,” ütles pressiesindaja ja lisas, et Venemaa omanikega kaubalaevu RMI-s registreeritud ei ole.
Mitmed riigid, sealhulgas USA ja Ühendkuningriik, on pärast Venemaa sissetungi Ukrainasse keelanud nii Venemaa tankeritel kui ka Venemaa kaubalaevadel sadamatesse siseneda. Vene oligarhide vastased sanktsioonid on viinud suurenenud laevaliikumiseni, kuna superjahid ja nende omanikud üritavad konfiskeerimisest pääseda.
Kuid mitte kõik lipumuudatused pole tingimata katse sanktsioonidest kõrvale hoida. See suundumus võib hõlmata ka “ausaid ärimehi, kes üritavad tavapärasel viisil kauplemist jätkata ilma võimalike takistusteta, mida Venemaa lipp võiks neile tekitada”, öeldakse raportis.