EMSA: Eesti meremeeste tööõnnetuste käsitlemine on ILO meretöö konventsiooni kontekstis puudulik – ametiühing esitas ministeeriumile ettepaneku seaduse muutmiseks
Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing (EMSA) saatis Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil
Praegune seadus ei arvesta tööõnnetuse käsitlemisel meretöö eripäraga
Laevapere liige viibib laeval nii töö- kui puhkeajal, kuid puhkeaeg laeval ei ole võrreldav maismaa töötajate vaba ajaga:
- meremees ei saa puhkeajal laevalt lahkuda,
- ta jääb tööandja kontrolli, laeva reeglite ja kapteni korralduste alla,
- teda mõjutab laevakonstruktsioon, ilm, meresõiduohutuse nõuded ja ohud,
- ning laeval viibimine ise on töökeskkond 24/7.
Sellest hoolimata ei loeta Eestis puhkeajal laeval juhtunud õnnetusi tööõnnetuseks kuigi TTOS justkui annaks selleks aluse. Nii on seda tõlgendanud nii Tööinspektsioon kui ka Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium.
„Laeval viibides ei saa meremees minna jalutama ega oma keskkonda valida. Ta on tööandja vastutusalas kogu pardal viibimise aja ehk siis töökeskkonnas ja seega sellel ajal juhtunud õnnetust kui see pole otseselt töötaja süül juhtunud,tuleb ka lugeda tööõnnetuseks“ selgitab EMSA esimees Jüri Lember.
Õiguskantsler soovitas EMSA-l teha ettepanek seaduste muutmiseks
EMSA on eelnevalt pöördunud ka õiguskantsleri poole ja on juhtinud tähelepanu probleemile. Õiguskantsler on soovitanud EMSA-l esitada Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumil
EMSA teeb ettepaneku selles osas täiendada Meretöö seadust
Ametiühing teeb ettepaneku lisada meretöö seadusesse uus selgesõnaline säte:
„Tööõnnetus on laevapere liikme tervisekahjustus või surm, mis on toimunud laeval viibimise ajal, sõltumata sellest, kas ta täitis tööülesandeid või viibis puhkeajal.“
EMSA ootab ministeeriumilt seisukohta ja toetust seadusemuudatusele, mis tagaks meremeestele õiguskaitse, mis neile rahvusvaheliselt juba ette nähtud on.