ITF-i uudis: Goundar Shippingu meremeeste petuskeem paljastatud
Goundar Shipping pettis enam kui 20 Filipiini meremeest lendama Fidžile, et opereerida ning hooldada oma reisi- ja kaubalaevu, lubades neile korralikke palku ja elutingimusi. Kohale jõudes teatas ettevõte meremeestele, et neile makstakse lubatust 60–70 protsenti vähem palka.
Kuna paljudel meremeestel ei olnud tagasipileteid võimalik osta, nõustusid nad täiendava tööaastaga koos kompanii uute lubadustega nad pärast kodumaale tagasi saata. Seejärel teatas ettevõte, et lennu- ja karantiinikulud olid Covidi tõttu liiga kallid, ning keeldus täitmast oma kohustusi kurnatud meremeeste koju saatmiseks.
“Goundar Shipping on need meremehed petlike lubadustega meelitanud tulema tuhandeid kilomeetreid üle Vaikse ookeani, et aidata laevaomanik George Goundaril teenida terve väike varandus.
“Vähe sellest, et töötajatele makstakse alla 70% sellest, mida lubati, kuid Goundar Shipping on nad sisuliselt orjastanud, keeldudes neid kokkuleppe alusel koju saatmast,” ütles
Austraalia ITF-i inspektor Sarah Maguire.
Maguire on juhtumiga tegelenud viimased nädalad. Ta ütles, et Goundar Shipping on korraldanud ühe suurima meremeeste pettuse, mida ta selles valdkonnas eales näinud on.
Alamaksed mõjutasid meremehi töötama Goundaris kauem kui nende esialgsed lepingud ette nägid – kuid ja isegi aastaid.
“Praegu töötavad paljudel Fidži parvlaevadel meremehed, kes ei taha seal üldse olla. Juba üle aasta pole nad suutnud vabaneda lõksust, millesse Goundar Shipping nad oma valedega on pannud. Töötajad tahavad koju, et oma peresid näha, nad tahavad olla vabad,” ütles Maguire.
Vallandatud oma õiguste kaitsmise eest
2021.aasta veebruariks olid meremeeste esialgsed lepingutähtajad ületatud tervelt 18 kuu võrra ja nad soovisid juba meeleheitlikult koju pääseda. Kui kolm meremeest ütlesid ettevõttele, et soovivad puhkust, et rääkida ametiühingu esindajatega nende õigustest ja võimalustest koju saada, vallandati nad töölt.
Meremehed leidsid end praktiliselt kodutuna ilma igasuguste tugivõrgustikuta. Esimese öö veetsid nad sadamalinna kai peal magades, enne kui tagasi Suvasse suundusid. Meremehed on endiselt kodutud ja loodavad üksnes kohalike ametiühingute ja üksikisikute toetusele.
“George Goundari laevandusettevõte vallandas need töötajad, sest nad julgesid küsida – kuidas ja millal see õudusunenägu lõpeb? See ettevõte on nüüdseks tegelenud nende töötajate petmise ja nende palga riisumisega juba rohkem kui aasta. Selle asemel, et maksta palgad välja ja saata filipiinlased esimese lennuga koju, on Goundar kahekordistanud oma pingutusi olemaks alatu ja seadusi rikkuv tööandja,” ütles Maguire.
Fidži valitsus peab sekkuma
Maguire lisas, et ITF kutsub nüüd Fidži valitsust sekkuma – nii Goundari poolt jätkuva meremeeste petmise lõpetamiseks, kui ka ettevõtte sundimiseks maksma nende kolme meremehe kojulennu eest.
“Me tahame, et Goundar Shippingut karistataks pettuse, palkade röövimise ja meremeeste orjastamise eest. Kutsume Fidžit üles sekkuma ja paljastama George Goundari ekspluateerimise impeeriumi. Fidži valitsus peaks peatama Goundar Shippingu tegevusloa, kuni ettevõte täidab kõik kohustused oma töötajate ees, sealhulgas kohustuse korraldada ja tasuda kõigi kodulendude eest. Kui valitsus praegu ei tegutse, tuleb tal varsti endal hoolitseda üha enamate kodutute meremeeste eest oma tänavatel.”
Maguire ütles, et Fidži valitsuse reageerimine on ka riigi jaoks inimõiguste proovilepanek.
“Ametiühinguliikmeks olemine on töötaja põhiline inimõigus. Kõigil töötajatel peaks olema vabadus astuda ametiühingutesse, neid moodustada ja nendega suhelda. Ükski tööandja ei tohiks karistamatult pääseda oma töötajate sellise tagakiusamise eest, nagu seda on teinud George Goundar. Loodame, et Fidži valitsus astub õige sammu ja käitub Goundar Shippingu juhtumis jõuliselt.”
Fidži peab praegu nõu ÜRO Rahvusvahelise Tööorganisatsiooniga ka selle üle, kuidas kõige paremini siseriiklikku õigusesse sisse viia 2014. aastal ratifitseeritud meretöö konventsiooni sätted. Konventsiooni peetakse rahvusvaheliseks meremeeste õiguste tagatiseks.