EMSA- Meremeeste töökohad versus hasartmängumaks

Meie meremeeskonna töökohtade ja seeläbi ka kogu meie laevanduse tuleviku

ohtu seadmise tõttu, on Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing sunnitud

pöörduma avalikkuse poole. Eesti Vabariigi seaduslike valitsejate

vastutustundetud otsused ning tõenäoliselt ebakompetentsus on ületanud

taluvuse piirid.

Käesoleva aasta 22.augustil teatas meie riigi taristuminister Kuldar Leis ERR-i

vahendusel Eesti rahvale, et riik on otsustanud toetada käesoleval aastal

reisiparvlaevadel Eesti töökohti kahe miljoni eurose toetusega. Minister rõhutas,

et „ilma sarnase meetmeta võivad Eesti laevad ja töökohad liikuda varem või hiljem

naaberriikidesse, mis tähendaks meie riigile maksutulu vähenemist ligi 54 miljoni euro

võrra aastas. Toetus aitab hoida kulud kontrolli all, töökohti alles ning maksutulu

Eestis.

Meremeestena rõõmustasime, et lõpuks ometi on Vabariigi Valitsus mõistnud, et

ilma naaberriikidega sarnaste toetusmeetmeteta pole Eesti laevandusettevõtted

tänases laevandusteenuste turu madalseisus rahvusvaheliselt

konkurentsivõimelised.

Mõni päev enne kolme kuu täitumist sellest avaldusest, 19.novembril teatas

seesama ministeerium läbi oma kantsleri Marten Kokk-i e-kirja, et kahjuks on

nad sunnitud teatama, et seoses riigieelarve olukorraga ollakse otsustanud

reisilaevade toetusmeetme elluviimise hetkel peatada ning kavandatud

vahendeid sel aastal ei eraldata. Seda kaks päeva enne vastavate väljamaksete

tähtaega. Sellega ei kaasnenud mitte mingit uut valjuhäälset teavitust sellest

kui tubli Vabariigi Valitsus meil on.

Üleeile, 3.detsembril võttis Riigikogu vastu otsuse, mille alusel vähendati

hasartmängude makse samaväärses suurusjärgus võimalike ja algselt riigieelarve strateegias järgnevaks neljaks aastaks kavandatud reisiparvlaevade

laevandustoetuste meetmele ehk 40 miljonit eurot.

 

Avalikkuse eest on jäetud varju asjaolu, et faktiliselt ei taotle rahvusvahelises

laevaliikluses meretranspordi teenust osutavad ettevõtted mitte mingisugust

heategevust teiste Eesti ettevõtete või maksumaksjate arvelt, vaid pelgalt

osaliselt selle selgest taevast kaela sadanud süsinikukvoodi ostukohustuse

osalist tagasimakset, mille EL koos Eesti riigiga on kehtestanud. 2025.aastal on

see summa Tallinki laevade puhul 7 miljonit eurot ja DFDS Eesti filiaali osas 0,7

miljonit eurot. 2026.a. saab olema orienteeruvalt, sõltuvalt CO2 kvoodi hinnast,

Tallinki puhul 10 miljonit eurot ja DFDS Eesti puhul üle 1 miljoni euro. Halvimal

juhul kui CO2 kvoodi hind kasvab oluliselt, võib see riigile makstav summa

kahekordistuda.

Eesti riigi nn. Laevanduse taastamise lipuprojekt on nõudnud alates 2020.aastast

kõigi merendusorganisatsioonide ja ametnikkonna tõsist panustamist. Riik on

kulutanud teemaga tegelevatele ametnikele ja uuringutele, võttes arvesse

kaasatute suurt hulka ja kulutatud tööaega, tõenäoliselt suurusjärk miljon eurot

kui mitte rohkem. Kõik see töö ja maksumaksjate, sealhulgas meremeeste

teenitud maksuraha kulutamine jookseb jätkuvalt liiva kuna Eesti Vabariigi

maksukeskkond on ettearvamatu ja see jääb peamiseks takistuseks, miks mitte

ükski reeder ei julge tuua omi laevu Eesti registrisse.

Merelaeva investeering ehk kapitalimahutus on suurusjärgus paarkümmend kuni

paarsada miljonit eurot või rohkem ja selle investeeringu äriplaan toetub

minimaalset 15-20 aastasele perspektiivile. Sellist äri ei saa Eestis ajada kui riigi

kehtestatavad maksud kõiguvad kümnetes miljonites ühe aasta jooksul.

EMSA esimees, kapten Jüri Lember : “ Senikaua kui meie riigi rahanduspoliitikat

suunavad ja otsustavad diletandid, senikaua kui osatakse koostada vaid

lihtsustatud Exceli tabelit, milles pelgalt kulud, mitte tulu tagasi teenivad

investeeringud kulude ridadel, pole Eestil lootustki saada osa rahvusvahelisel

mereteenuste turul ringlevast rikkusest ehk teenuste ekspordist ühele mereriigile

kohast tulu. Tõsine kartus on kaotada tänasedki töökohad merel.”.

 

Eesti Meremeeste Sõltumatu Ametiühing tegutseb aastast 1995 ja omab ligi 2300

liiget. Meie peamine tegutsemise eesmärk on tagada Eesti meremeeste

töökohtade olemasolu rahvuslipu all seilavatel alustel ja eesti keele kasutamine

kohustusliku töö- ja suhtluskeelena laeva pardal. Ainult sellisel moel suudame me

edendada rahvuslikku meremajandust ja rahvusriiki. COVID pandeemia aastatel

kaotasime rahvuslipu all üle 600 töökoha, mis pole taastunud ning nüüd oleme

silmitsi poliitilise pandeemiaga endiste rahandusministrite eestvedamisel.