Mustal ja Aasovi merel sõja lõksu jäänud laevadel hakkab toit ja muud varud otsa saama.

Pärast Venemaa tungimist Ukrainasse on sadamates kinni jäänud üle 1000 meremehe. Mereväemiinid ja sõjalaevad blokeerivad praegu nende põgenemisteed. Üks meremees hukkus, kui sõjalaev eelmisel kuul tema alust rakettidega ründas.

Rahvusvaheline Transporditöötajate Föderatsioon (ITF) ja Rahvusvaheline Laevanduskoda (ICS) on mõlemad väljendanud oma muret. ITF-i peasekretär Stephen Cotton nimetas hiljutisel koosolekul olukorda kohutavaks. ICS-i president Guy Platten ütles, et peaaegu kaks nädalat tagasi oli ühel laeval “ainult kolme päeva varud alles jäänud”.

Venemaa ja Ukraina veed on tavaliselt täidetud laevadega, mis transpordivad miljoneid tonne lasti. Odesa ja ümberpiiratud Mariupoli sadamate võimsus on 58,8 miljonit tonni. Umbes 14 protsenti maailma meremeestest on samuti pärit Venemaalt või Ukrainast.

Rahvusvahelised organisatsioonid arvavad, et 140-ne lõksu jäänud laeva pardal on meremehi vähemalt 20-st eri rahvusest. Lihtsad ukrainlased, kes olid meremehi abistanud, suudavad üha vähem aidata. “Ma arvan, et peame tunnistama, et toidu pärast on tõsine konkurents sõltuvalt sellest, millistes sadamates ja kus rannikul asute,” ütleb Cotton.

“Mõnede ukrainlaste jaoks on see sõna otseses mõttes elu ja surma küsimus, ja võite ette kujutada, et nende esimene prioriteet ei ole ankrus olevate laevade ja neil asuvate välisriikide kodanike varustamine.”

Ukraina mere- ja transporditöötajate ametiühingu (MTWTU) aseesimees Oleg Gryoriuk ütles, et piirkond on tugevalt mineeritud. Intervjuus NPR-ile ütles ta, et mõned laevad olid tule alla sattunud. Märtsis tapsid raketid Mustal merel 29-aastase Bangladeshi inseneri Hadisur Rahman Arifi.

Rünnakud on viinud selleni, et mõned meremehed on sattunud Ukraina haiglatesse. “Meil oli just alguses üks juhtum Vene meeskonnaga, keda tabas [Vene] rakett, ja nad ilmusid Ukraina haiglasse,” ütles Gryoriuk.

Eelmisel kuul koostas Seafarers International Relief Fund üleskutse Ukraina meremeestele ja nende peredele. Fond on saatnud annetusi MTWTU-le ja kohapealsetele heategevusorganisatsioonidele. Paljud meremehed ei saa  oma laevadelt perekonnaga ühendust.

“Mõnes [Ukraina] piirkonnas on vesi, elekter ja telefoniühendus kahjustatud, kuna paljud inimesed ei saa praegu oma lähedastega merel ühendust ,” ütles Platten. MTWTU üritab  oma liikmeid ja nende perekondi Poola ja Moldovasse evakueerida.

Finantsraskustes võivad ettevõtted oma laevad sadamates maha jätta, jättes meeskonnad hätta. Kuid esmakordselt on sattunud nii paljud meremehed korraga sõja tõttu lõksu.

Gryoriuk ütleb, et mõned ukrainlased tahavad oma laevadest lahkuda, et minna võitlema. Kuid õnneks pole seni teateid konfliktidest laevadel, kus venelased ja ukrainlased kõrvuti töötavad. Gryoriuk ei tea, kaua see kestab.

“Mulle tundub, et mida kauem sõda jätkub, seda enam võib tekkida põhjuseid pardal toimuvateks konfliktideks.”