Tuhanded Ukraina ja Vene meremehed on kogu maailmas sadamates lõksus.

Laevandusjuhtide ja meeskonnaagentuuride andmetel moodustavad Venemaalt ja Ukrainast pärit meeskonnad kokku 17% maailma 1,9 miljonist meremehest ja vähemalt 60 000 neist on praegu merel või sadamates.

See on meeskondade jaoks väga keeruline ja katkenud tarneahelate jaoks on järjekordne ränk löök just siis, kui maailm hakkas Covidist väljuma. Suur osa Venemaa ja Ukraina meremeestest on vanemohvitserid nagu kaptenid, tüürimehed ja mehaanikud, kes töötavad sageli samadel laevadel.

Londoni ja Singapuri meremaaklerite sõnul pöörduvad laevaomanikud teiste meresõiduriikide, näiteks Filipiinide ja Rumeenia poole, pakkudes meremeestele järgmise kahe kuu jooksul kuni kahekordset palka meresõidu eest. Hinnanguliselt 50 000 Vene ja Ukraina meremeest on merel või ootavad maailma sadamates väljavahetamist. Tagasi koju lennata ei saa ja enamik neist ei saa ka palka, kuna nende pangakontod ei tööta või nende suhtes on kehtestatud sanktsioonid.

“Evakueerisime 40 meremeest kahelt Kreeka omanduses olevalt laevalt, mis olid kinni jäänud Ukrainas Odessa sadamas,” ütles Kreeka välisministeeriumi pressiesindaja Alexandros Papaioannou. “Nad olid Kreekast, Rumeeniast ja Filipiinidelt. Evakueerisime ka oma konsulaadi personali, sest Odessa satub tõenäoliselt rünnaku alla.

Meeskonnapuudus tuleneb sellest, et kümned laevad jäävad üle maailma sadamatesse kinni ja ootavad lasti mahalaadimist, kuna kogu tarneahelas valitseb tööjõupuudus.
Laevade veohinnad on enam kui kaks korda kõrgemad kui sel aastal, ning tarneajad USA ja Euroopa suurtele importijatele on enam kui kolmekordistunud, kuna lihtsalt ei ole piisavalt laevu merd sõitmas.

Saksamaa kaubalaevadel töötab koguni 5000 meremeest Venemaalt ja Ukrainast, kusjuures mõlema riigi madrused töötavad sageli samadel laevadel.

“Oleme toimuvast šokeeritud ja nõuame, et kõigil laevadel ja nende meeskondadel lubataks konfliktipiirkonnast vigastusteta lahkuda,” ütles Saksamaa Laevaomanike Liidu president Gaby Bornheim Hamburgis ajakirjanikele. «Saksamaa kaubalaevastiku laevadel elavad ja töötavad inimesed kümnetest riikidest, sealhulgas tuhanded Ukraina ja Venemaa meremehed. Nende heaolu on esmatähtis.»