Nädala ülevaated ITF-i merendusuudistest

Toome nüüdsest EMSA kodulehe külastajaile nädalaülevaated rahvusvahelistest merendusuudistest läbi Rahvusvahelise Transporditöötajate Föderatsiooni (ITF) merendusosakonna vaatevinkli. Originaalkeeles on uudised nähtaval meie inglisekeelsel veebilehel, vt allpooltoodud lingid. 15.-19.veebruari uudistest on abivalmis liige Raul Siniallik teinud ka vabatõlked, mida siinkohal ka lugejatega jagame.

ITF News Update 22 – 26 February 2021

ITF News Update 15-19 February 2021

ITF News Update 8-12 February 2021

 

ITF-i UUDISED 15-19 veebruar 2021

Solidaarsus Myanmari demokraatia taastamiseks

Rahvusvaheline Transporditöötajate Föderatsioon (ITF) mõistab karmilt hukka praeguse sõjaväelise riigipöörde Myanmaris (end.Birma), mis mõjub hävitavalt riigi niigi haprale demokraatiale . ITF kinnitab vankumatut solidaarsust ja toetust oma haruliidule, IFOMS-ile.

See mis praegu Myanmaris toimub, peaks mõjuma ärritavalt igale ametiühinguliikmele üle kogu maailma. Ametiühingute põhialuseks on demokraatia: õigus kaasa rääkida ja seista meie poolt valitud tuleviku ehitamisel.

Myanmari demokraatiat räsiv sõjaväe hunta on  löönud meid  meie väärtuste ja vabaduste keskmesse ning peame neile väljakutse esitama, “ütles ITFi president Paddy Crumlin.

“ITF on äärmiselt mures teadete pärast tänavatel asuvatest tankidest, tulistamisest ning üliõpilaste ja ametiühingute juhtide ning aktivistide röövimisest. Ametiühingus olemine pole kuritegu, see on inimese põhiõigus. ”

“Maailm jälgib praegu väga tähelepanelikult ja me kutsume sõjaväelisi riigipöörajaid nende auastmele vaatamata, järgi mõtlema, kas 21. sajandil võib keegi toimepandud julmuste eest õiglase karistuse eest pääseda. See režiim langeb aja jooksul – ja me ootame, et Myanmari elanike suhtes toimepandud kuritegude toimepanijate üle mõistetaks õiglast kohut. ”

“Protestimine on inimõigus. ITF on solidaarne kõigi Myanmari töötajatega, kes jätkavad tänavatel rahumeelset demokraatia demonstratsiooni, hoolimata tõsisest ohust neile ja nende perekondadele. Teie vaprus on võrreldamatu,” ütles Crumlin.

ITF teeb lähinädalatel aktiivset lobitööd selle nimel, et mõjutada selle regiooni ja kogu maailma valitsusi, võtmaks vastu kiireid meetmeid riigipöörde juhtide ja sõjaväehunta korraldajate suhtes.

„Praeguseks ajaks peaks iga valitsus olema kindlaks teinud kõik võimalused, mis neil on Myanmari sõjaväejuhtide mõjutamiseks majanduslikult –  nende offshorekontod, välisvaluutareservid, investeeringud, kaubanduskohustused. Kui kunagi üldse on olnud aeg suruda Myanmari sõjaväe ärihuvidele, et sõna otseses mõttes tuhandete süütute inimeste elusid päästa – siis on see just nüüd, ”ütles Crumlin.

Samuti on ITF  vankumatult kindel oma jätkuvas pühendumuses olla liidus Myanmari meremeeste sõltumatu ametiühinguga (IFOMS). ITF ja IFOMS toetavad 8. novembri 2020. aasta valimiste tulemuste kinnitamist ja viivitamatut naasmist demokraatliku tsiviilvalitsuse juurde.

“Myanmari meremehed on ühed kõige töökamad ja julgemad meretöötajad maailmas. Nad on aidanud laevandustööstustel igas maailma nurgas hoida meie riiuleid varustatuna, tööstusharusid tegutsevana ja meiele vajalikud ravimid laiali jagatuna. Nüüd on meie aeg näidata üles võrdset vaprust ja väsimatut pühendumust nendega, seistes oma demokraatlike õiguste kaitsmisel, ”ütles ITF-i meremeeste sektsiooni esimees David Heindel.

„ITF-i perel on olnud imetlusväärne ühine ajalugu Myanmari meremeeste ja nende iseseisva ametiühingu IFOMS-iga. Need töökad meremehed ja kõik inimesed Myanmaris väärivad nende demokraatlike õiguste kaitset, sealhulgas ühinemisvabadust ja õigust kollektiivläbirääkimistele. ”

„Myanmari kodanikuühiskonna juhid ja aktivistid, sealhulgas IFOMSi liikmeskond ja juhtkond, peavad olema vabad igasugusest ahistamisest, tagakiusamisest, röövimisest ja ebaseaduslikust survest sõjaväe käe läbi. Jälgime tähelepanelikult nende heaolu, käekäiku ja kogu olukorda. Seisame kindlalt IFOMS-iga sel raskel ja ebakindlal ajal. ”

„ITF-i juhtkond kutsub ülemaailmselt kõiki haruliite, eriti merendustööstuse sektoris, võtma seisukoht ja lisama oma hääl, et aidata peatada see häbiväärne demokraatia hävitamine. Oleme koos IFOMS-iga, ”ütles Heindel.

 

Röövitud konteinerlaeva meeskond vabastati kolme nädala pärast

 23. jaanuaril vangistasid piraadid konteinerlaeva “Mozart” 15 meeskonnaliiget ja üks aserbaidžaanlasest meeskonnaliige tapeti. Julgeolekuallikad kutsusid laevu järgima turvameetmeid, kuna kardetakse, et liiga paljud neist liiguvad Lääne-Aafrika lähedal ilma piisava kaitseta.

  1. veebruaril teatas laevaoperaatori esindaja, et 15 türklasest pantvangi konteinerlaeva “Mozart” pardalt, on vabastatud peale kolmenädalast vangistust ja nad repatrieeritakse peagi.

 

IMO moodustab töörühma uurimaks Guinea lahe piraatlust

IMO osutas “Mozarti” juhtumile, kus 15 meremeest rööviti ja üks tapeti, ning rõhutas kaitsemeetmete tähtsust.

IMO moodustab töörühma uurimaks sealse regiooni piraatlust, mis on eelmise aasta oktoobrist alates sealkandis uuesti kasvutendentsi näidanud.

 

Meremehed Austraalia ja Hiina vahelises kaubandustülis

Rahvusvaheline Transporditöötajate Föderatsioon nõuab laevaomanikelt lisakulude hüvitamist meeskondade repatrieerimisel, kes on Hiinas hätta jäänud riigi käimasoleva kaubandustüli tõttu Austraaliaga.

Meremeeste Ametiühing kiitis liinilaevade operaatori Mediterranean Shipping Co (MSC) tegevust, kes maksis hiljuti kinni lisakulud, et kindlustada India meremeeste vabastamine Hiinast bulkerlaev “Anastasia” pardalt. ITF kutsus teisi sarnases olukorras olevaid laevaomanikke üles järgima nende eeskuju.

Hiinas on praegu ankrus umbes 53 laeva, mis ei ole kolme kuni kuue kuu jooksul suutnud oma lasti maha laadida.

ITF-i president Paddy Crumlin ütles: „MSC on näidanud teed, makstes prahtijatele ja lastiomanikele vajalikud kulud ja trahvid, et päästa nende laeva “Anastasia” meeskond kuuekuulisest vangistusest sellest ujuvvanglaks muutunud laevalt Jaapani sadamas. ”

Ka India Meremeeste Ametiühing NUSI kiitis MSC tegevust “Anastasia” juhtumiga seoses.

“Tuleb juhtida tähelepanu MSC olulisele rollile, kes seisis kaljukindlalt selle eest , et meie meremehed kõigi raskuste kiuste tagasi Indiasse tuua,” teatas ametiühingu esindaja.

ITF on üks Neptuni Deklaratsioonile allakirjutanutest, milles kutsutakse valitsusi üles tegutsema, et aidata koroonaviiruse pandeemia tõttu merel lõksu jäänud meeskondadel tagasi koju pääseda.

Hiina ja Austraalia vahelisse kaubandustülisse sattunud meremeeste puhul peab Crumlin siiski oluliseks et lisakulud maksaksid laevaomanikud.

“Kutsume kõiki vastutavaid laevaomanikke järgima MSC eeskuju ja viima läbi need ammu hilinenud meeskonnavahetused. Nendele laevafirmadele on see kulukas, kuid hädavajalik, et säilitada nende meremeeste tervis, elu ja inimõigused, ”ütles Crumlin. Ta tõi välja, et kaubandusblokaadi sattunud laevadel on olnud mitmeid enesetapukatseid. Crumlin lisas, et oli kuulnud juhtumitest, kus Hiina keelas meeskonnale meditsiiniabi.

“Hiina ei ole olnud suuteline Austraaliaga tülitsemist kõrvale heitma ja reageerima sellele poliitikast põhjustatud humanitaarkatastroofile, mis leiab aset kõigest kilomeetrite kaugusel nende rannikust. Ka Austraalia on liiga sageli seadnud oma poliitika ajamise meeskonna heaolust ettepoole, ”ütles ta.

“Kutsume eraettevõtteid üles tegutsema seal, kus valitsused on läbi kukkunud: näidake oma juhtimisoskust ja viige need meeleheitel inimesed oma laevadelt maha. MSC on tõestanud, et see on võimalik. ”

 

CrewCare rakendus

2017.a. veebruaril käivitus rakendus Safebridge CrewCare, digitaalne platvorm, mille eesmärk on parandada nende 1,7 miljoni meremehe emotsionaalset heaolu, kes seilavad maailma meredel ja mille on välja töötanud vabatahtlike rühmitus Container Shipping Supporting Seafarers (CSSS), merendusettevõte EdTech Safebridge, andmeanalüütikaettevõte Motion Ventures ning Manchesteri ja Plymouthi ülikoolid. See rakendus julgustab meremehi avama oma tundeid ja mõtteid, et leevendada depressiooni ja enesetappude riski.

Samal aastal tehtud uuring näitas, et meremeeste surmade peamine põhjus oli enesetapp, mis põhjustas 15% kõigist surmajuhtumitest merel.

Safebridge’i tegevjuht kapten Ralph Becker-Heins ütles: “Safebridge tunnistab meremehi kui globaalse merendustööstuse süda ja hinge, ilma kelleta rahvusvaheline kaubandus peatuks. Olgu see siis meie kampaania #BeSafe, meie meremeestele valjemat häält andev intervjuusari või siis nüüd CrewCare’i rakendus – me jätkame oma meremeeste toetamist. See viimane lahendus on järgmine loogiline samm tuleviku suunas, kus iga üksik meremees saab tihedamalt suhelda kaldal olevate inimestega, hoolitsedes seega enda heaolu eest rohkem. ”

 

Üksteist uut juhtumit meeskondade hülgamise kohta 2021. aasta esimestel nädalatel

Kuigi veebruari teine pool on endaga kaasa toonud mõningate kõige kohutavamate juhtumite lahenduse, pole näha märke selle kohta, et see kahetsusväärne tendents laevanduses järele annaks.

Eliza Ader, Suurbritannias asuva uurimis- ja kaardistusblogi Periplous asutaja, kes on viimastel kuudel jälginud laevameeskondade hülgamisi, teavitas, et need uued juhtumid on aset leidnud põhiliselt Iraanis, Jeemenis ja Araabia Ühendemiraatides.

Ühe Alco Shippingu tankeri meeskond, kes polnud neli aastat oma jalga kuivale maale saanud, pärast seda kui laev Araabia Ühendemiraatide juures madalikule jooksis, pääseb lõpuks koju oma perede juurde.

m/l “Iba” meeskonnaliikmed  naasevad märtsis tagasi kodumaale, olles saanud lõpuks lahendatud oma kolmeaastase palgavõla probleemi.

Beirutis sildunud Palmali Shipping tankeri meeskonna üheksa päeva pikkune näljastreik tõi kolmapäeval koju lennanud meremeestele viimaks tulemusi ja neile maksti välja osa kaotatud palgast – 114 000 dollarit, mis on vähem kui 40% võlgnetust. Mõni neist ei olnud 15 kuu jooksul palka saanud.

Palmali oli üks suurimaid veoettevõtteid Volga-Doni vesikonnas ja Kaspia mere piirkonnas. 2018. aastal kuulutati välja ettevõtte pankrot koos pankrotimenetluse algatamisega. Eelmise aasta märtsis arreteeriti Türgis aserbaidžaani – türgi päritolu ärimees Mubariz Mansimov Gurbanoglu, Palmali asutaja, keda süüdistati osalemises riigipöördekatses Türgi presidendi kukutamiseks juba 2016. aastal. Tosin tema laeva seisavad hüljatuna Vahemere erinevates sadamates, kus umbes 150-le meremehele ollakse võlgu sadu tuhandeid dollareid palgaraha.

 

IMO alustab aktsiooniaastat meremeeste nimel

IMO on otsustanud nimetada 2021. aasta aktsiooniaastaks meremeeste heaks, keda peavad taluma enneolematuid raskusi COVID-19 pandeemia tõttu, seda hoolimata nende ülitähtsast rollist ülemaailmsete tarneahelate põhitöötajatena. Maailma mereteema aastaks 2021 “Meremehed: laevanduse tuleviku tuum”, püüab teha meremehed rohkem nähtavaks, juhtides tähelepanu sellele hindamatule rollile maailmamajanduses, mida nad mängivad praegu ja mängivad ka tulevikus.

COVID-19 pandeemia on esitanud meremeestele erakordseid nõudeid – sadu tuhandeid mehi ja naisi on mitu kuud pärast esialgset lepingut laevadel viibinud ja neid ei saa riiklike reisipiirangute tõttu kodumaale tagasi tuua. Sama suur arv meremehi ei suuda laevadele pääseda ega elatist teenida. See ligi aasta kestnud meeskonnavahetuse kriis on tõeline humanitaarabi katastroof, mis ohustab laevaliikluse ohutust.

IMO peasekretär Kitack Lim ütles 16. veebruaril maailma merenduse teema käivitamisel, et rohkem valitsusi peavad üles astuma, lõpetamaks meeskonnavahetuste kriis.

„Me kõik peame andma oma parima, et toetada neid julgeid spetsialiste, kes jätkavad ülemaailmse kaubanduse elus hoidmist. Kogu maailma enam kui poolteise miljoni meremehe pühendumus ja professionaalsus väärivad meie suurt imetlust ja tänu – kuid mis kõige tähtsam, viivitamatut tegutsemist, ”ütles hr Lim.

“Esimene samm oleks, kui kõik riigid klassifitseeriksid meremehi kui võtmetöötajaid, nagu on kirjeldatud ÜRO Peaassamblee detsembris vastu võetud resolutsioonis,” lisas hr Lim.

Võtmetöötajateks klassifitseerumine on ülioluline, et tagada meremeeste laevale ja tagasi pääsemine ning hõlbustada juurdepääsu esmatähtsale vaktsineerimisele. Praeguseks on 55 IMO liikmesriiki ja kaks assotsieerunud liiget klassifitseerinud meremehed võtmetöötajateks.

Aktsiooniaasta pöörab tähelepanu ka teistele laevanduse inimfaktoriga seotud küsimustele, sealhulgas elu ohutus ja turvalisus laevadel, meremeeste heaolu ja asjakohase koolituse ning selle tagamise tähtsus. Seda selleks, et meremeed oleksid kvalifitseeritud tööjõud, kes on valmis kohtuma digitaliseerimise ja automatiseerimise ajastu väljakutsete ja võimalustega.

Meremeestele keskendumine on kooskõlas ka organisatsiooni tööga alates pandeemia algusest ja enne seda. “IMO-s on meremehed olnud kogu meie töö keskmes – olgu see siis ohutuse, meresõiduohutuse või keskkonnakaitse valdkonnas,” ütles IMO peasekretär.

Teha meremeeste hääled kuuldavaks

Ühe osana oma jõupingutustest seada meremehed arutelude keskmesse, on IMO avaldanud rea lugusid, kus meremehed räägivad oma vaadetest tööle ja laevanduse tulevikule.

Esimeses loos tõstis vanemmehaanik Matt Forster (Suurbritannia) esile meremeeste nähtavamaks muutmise tähtsust, eriti meeskonnavahetuse kriisi kontekstis.

“Oleme tarneahelate tugisambad kogu maailmas. Kaubandus toimub valdavalt meritsi. Kuid kuna inimesed pole meist teadlikud, ei saa me vajalikku tuge. Soovime, et inimesed teaksid, et just meie eriala mehed ja naised varustavad inimesi praktiliselt kõigega, mida nad oma igapäevaeluks vajavad. See ei ole vajadus kiituse järele, vaid see aitab meil olla tunnustatud, jõuda koju pärast töövahetust, näha oma peresid, olla oma lähedastega ja hoida seda tarneahelat käigus” ütles Forster.

Meremehed on tarneahelate jaoks üliolulised, tarnides 80% kogu maailmakaubandusest, sealhulgas toit, ravimid ja kütus. Maailma 2021. aasta merendusteema „Meremehed: laevanduse tuleviku tuum” käsitleb paljusid meretööjõu ees seisvaid probleeme, sealhulgas meremeeste värbamist ja töölevõtmist, mitmekesisust, koolitust, keskkonnakaitset ja laevanduse digitaliseerimist. 2021. aasta teema on ka jätk ja on otseselt seotud 2020. aasta teemaga „Säästev meretransport jätkusuutliku planeedi jaoks”, et rõhutada meremeeste rolli meretranspordi jätkusuutliku tuleviku tagamisel.